فعالیت در شبکه های اجتماعی

استفاده از همه شبکه‌های اجتماعی برای معرفی کسب و کار!

هنوز هم افرادی وجود دارند که فکر می‌کنند اگر در همه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موجود حضور داشته باشند، بیشتر در ذهن کاربران و مخاطبانشان قرار می‌گیرند و می‌توانند مخاطبین هدف بیشتری را جذب کنند. اما آمار نشان می‌دهد که اصولا این کار لزوما نمی‌تواند فرآیند موفقی باشد.

 اصول کار به این صورت است که هر کسب و کاری در ابتدا باید بتواند اهداف و پرسونای مخصوص به خود را مشخص کند و در مرحله بعد با توجه به نوع پرسونای خودش در آن شبکه‌های اجتماعی شروع به فعالیت و در ادامه تولید محتوا کند.

اگر بدون توجه به این مسائل شروع به فعالیت کنید، شاید تعداد افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند اما به همان نسبت شما در حال هدر دادن زمان و هزینه کسب و کارتان هستید.

به اینکه توجه کنید که هر شبکه‌اجتماعی و پیام‌رسانی با هدفی مشخص و برای افرادی مشخص شکل گرفته است. اگر بتوان ماهیت شکل‌گیری این شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را به درستی تشخیص داد، انتخاب اینکه کدام یک از آن‌ها برای کسب و کار ما بهتر است، آسان‌تر می‌شود.

انواع شبکه‌های اجتماعی

 در اینجا قصد داریم که مهم‌ترین و پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی که در حال حاضر فعال هستند را به شما معرفی کنیم تا از این طریق بتوانید تشخیص بدهید که کدامیک از آن‌ها برای کسب و کار شما مناسب است.

شبکه اجتماعی لینکدین:

ماهیت شکل‌گیری لینکدین برای تشکیل فضایی مجازی برای متخصصین حوزه و اکوسیستم فناوری اطلاعات است. در این شبکه اجتماعی افراد متخصص با تبادل اطلاعات تخصصی و همچنین معرفی و آشنایی با افراد علاقمند می‌توانند به گسترده شدن این دانش به افراد بیشتر از جوامع مختلف کمک کنند.

اگر کسب و کار شما در حوزه تخصصی فناوری اطلاعات و زیرشاخه‌های مربوط به آن است، اگر بتوانید در لینکدین فعال شوید به احتمال زیاد می‌توانید مخاطبین هدف زیادی را جذب کنید.

شبکه اجتماعی اینستاگرام:

شبکه‌اجتماعی اینستاگرام، یک شبکه برای محتوای بصری است. اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین و مورد استفاده‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است که افراد زیادی روزانه زمان‌های زیادی را در آن می‌گذرانند. ماهیت اینستاگرام بیشتر برای موضوعات جذاب و سرگرم‌کننده و خلاقانه برای عام جامعه است.

 از آنجایی که افراد و کسب و کارهای زیادی در آن حضور دارند برای اینکه بتوانید در اینستاگرام حرفی برای گفتن داشته باشید باید به نوع محتوا که حتما باید متفاوت و جذاب باشد و همچنین نوع ارائه آن به کاربر تلاش کنید.

موضوعاتی که در اینستاگرام بیشتر مخاطبان به آن علاقه دارند معمولا اتفاقات روزانه، مسائل طنز و سرگرم کننده، مد و فشن، نشان دادن سبک زندگی، سفر و حواشی آن و … است. پس اگر کسب و کار شما در این حوزه‌ها نیستند بهتر است از سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و یا محتوای خود را در قالب این موضوعات به مخاطبین خود ارائه کنید.

شبکه اجتماعی فیسبوک:

اگر نگوییم فیسبوک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی دنیا است، حداقل می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دانست. اما می‌دانیم به دلیل فیلترینگ این شبکه در ایران، تعداد محدودی از افراد از آن استفاده می‌کنند.

در فیسبوک افراد می‌توانند عکس‌، فیلم، متن و هر محتوایی که دوست داشته باشند را منتشر کنند و با دیگر افراد هم تعاملاتی مثل چت، لایک، کامنت و … داشته باشند.

از آنجایی که این شبکه در دنیا برخلاف ایران بسیار محبوب است اگر کسب و کار شما با هدف ارائه به خارج از ایران باشد می‌توانید از فیسبوک برای انتشار محتوای برای مخاطبین هدف خود به خوبی استفاده کنید و در غیر این صورت شاید توجیه نداشته باشد.

شبکه اجتماعی توئیتر:

یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی محبوب در دنیا توئیتر است که باز هم متاسفانه در ایران فیلتر است. توئیتر یک شبکه خبرگزاری آنلاین است که به این صورت کار می‌کند که افراد نظرات و پیتم‌های کوتاه خود را با عنوان توئیت منتشر می‌کنند.

ماهیت این شبکه اجتماعی به این صورت است که در ایران معمولا افراد عام جامعه کمتر در آن حضور دارند. اما شرکت‌ها و کسب و کارها و برندهای شناخته شده و بزرگ در آن حضور دارند. به این نکته توجه کنید که از فرآیند توئیت کردن به دلیل اهمیت زیاد و کوتاه و با معنا بودن به عنوان میکروبلاگینگ هم یاد می‌شود.

این شبکه برای رصد فعالیت‌های رقبا و اتفاقات روز دنیا و ایران و همچنین پاسخگویی به مسائل مربوط به کسب و کار بسیار کاربردی و مفید است.

کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب است؟

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد و بعد از پیدا کردن اهداف و پرسونای مخاطبین خود، تلاش کنید که بهترین شبکه‌های اجتماعی را برای کسب و کار خود پیدا کنید، تا بتوانید از اتلاف زمان و هزینه خود جلوگیری کنید و بهترین بازدهی و در راستای آن بهترین تعامل را با مخاطبین خود برقرار کنید.

به این نکته توجه کنید که شبکه‌های اجتماعی اگر درست انتخاب شوند می‌توانند بدون هزینه زیادی یکی از بهترین ویترین‌های کسب و کار شما باشند.

به قلم: سهیلا جوادی نیا

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *