گوگل آنالیتیکس چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

گوگل آنالیتیکس چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

دیگر دوران راه اندازی سایت و یک شبه پول دار شدن گذشته است. سایت و کسب و کاری می تواند موفق شود که تحلیل و بررسی مداوم روی رفتار کاربران سایت و کسب و کار خود داشته باشد. یکی از معروف ترین و پر استفاده ترین ابزارهای تحلیل رفتار کاربران و سئو سایت ابزار گوگل آنالیتیکس است، با ما همراه باشید تا بدانید گوگل آنالیتیکس چیست و نحوه کار با این ابزار را برایتان شرح دهیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس ابزاری است که گوگل رایگان در اختیار وبمستران قرار داده است. در ایران برای  گوگل آنالیتیکس از اسم های مانند گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز استفاده می کنند. این ابزار گوگل نقش یک دستیار همه فن حریف برای مدیر سایت می ماند که تمام ریز کاری های رفتارهای کاربر را به شما اطلاع رسانی می کند.

رایگان بودن گوگل آنالیتیکس را می توان یکی از دلایل استفاده زیاد آن توسط وبمستران ایرانی دانست. یادگیری گوگل آنالیتیکس برای فردی که با وب سر و کار دارد کار آنچنان پیچیده ای نیست اما مسلط شدن به تمام قسمت ها و گرفتن انواع ریپورت ها کار نسبتا پیچیده ای است. تا اینجای مقاله فهمیدید گوگل آنالیتیکس چیست حالا وقت آن رسیده است بفهمیم چرا از این ابزار استفاده می کنیم.

چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم موفقیت در میان انبوه وبسایت ها کار نسبتا پیچیده ای خواهد بود اگر ندانید کاربران چه می خواهند. به عنوان مثال ترافیک ورودی هر وبسایت یکی از معیار های است که بررسی و تحلیل آن ضروروی است.

گوگل آنالیتیکس می تواند با آمارهایش شما را شگفت زده کند. نمایش تعداد ورودی وبسایت، این ورودی ها از چه طریقی بوده است؟ به کدام صفحات رفته اند. جنسیت کاربران چه بوده است؟ رنج سنی کاربرانتان چیست و ریپورت های گوناگون دیگر را شامل می شود.

نکات مهم قبل از استفاده از گوگل آنالیتیکس

تسلط نسبی بر انگلیسی پیش نیاز گوگل آنالیتیکس

تمام قسمت های گوگل آنالیتیکس انگلیسی است. تقریبا می توان گفت اگه از زبان انگلیسی چیزی نداند این ابزار برایتان گیج کننده خواهد بود. در این ابزار با واژه های تخصصی رو به رو خواهید شد که اگر تعریف و معنی آن را درک نکنید راه به جایی نخواهید برد. البته می توانید از کسی که قبلا با این ابزار کار کرده است و در آن تسلط دارد کمک بگیرد و بخواهید شما را راهنمایی کند.

گوگل آنالیتیکس ایران را فیلتر کرده است

کشور ما جز پر تحریم ترین کشورهای دنیا به حساب می آید. بر همین اساس گوگل دسترسی ایرانیان را به این ابزار بدون فیلتر شدن محدود کرده است و هنگام استفاده حتما باید از فیلتر شکن استفاده نمایید.

اهمیت یادگیری گوگل آنالیتیکس برای دیجیتال مارکتر ها

اگر سری به آگهی های وبسایت های شبیه دیوار، جاب اینجا بزنید می بینید که یکی از مهارت های لازم برای هر دیجیتال مارکتر کار با گوگل آنالیتیکس است.

کاربرد گوگل آنالیتیکس در تبلیغات دیجیتال

فرض کنید شما اقدام به تبلیغ در دو سایت الف و ب می کنید. حالا از چه طریقی می توانید بفهمید برای ماه آینده سایت الف را برای تبلیغات انتخاب کنید و ادامه دهید یا سایت ب؟ جواب را گوگل آنالیتیکس به شما می دهد. شما با استفاده از گوگل آنالیتیکس می فهمید که چه تعداد از کاربران ورودی شما از سایت الف بوده اند و چه تعداد از سایت ب. حتا می توانید بفهمید کدام یک از این کمپین های تبلیغاتی باعث فروش بیشتری در سایت شما شده است.

گوگل آنالیتیکس به سوالات زیر پاسخ می دهد:

  • کاربران سایت شما از چه طریقی وارد سایت شده اند؟ و دقیقا داخل سایت درحال انجام چه کاری هستند؟
  • چه ساعت های تعداد کاربران شما به حداکثر می رسد؟ و کاربران شما چه ساعت های از سایت شما دیدن می کنند؟
  • کاربران چه صفحاتی از سایت شما را دیده اند؟ و چند صفحه را مشاهده کرده اند؟
  • کاربران سایت شما بیشتر به چه زمینه و موضوعی علاقه دارند؟
  • کاربران سایت شما از چه شهر ها و کدام کشورها هستند؟ زبان مادری کاربران شما چیست؟
  • کاربران سایت شما از چه مرورگری، از چه سیستم عاملی و به چه میزان از کامپیوتر، موبایل یا تبلت استفاده می کنند؟
  • آیا آنها از فروشگاه اینترنتی شما خرید می کنند؟ چرا خرید ها ثبت نشده رها می شوند و تبدیل به مشتری نمی شوند کاربران؟
  • آیا سایت شما در حال رشد است یا در حال افت؟

شما با گوگل آنالیتیکس می توانید بفهمید کدام قسمت از سایت شما ضعیف تر است و میزان بازدید کمتری دارد.

با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید با آنالیز این آمار و ارقام و رصد کاربران سایت خود را متحول کنید. محتوای را بنویسید که کاربران به آن علاقه دارند، محصولی را بفروشید که کاربران خواهان آن هستند.

اطلاعات گوگل آنالیتیکس را می توان گفت تقریبا در تمام قسمت های های یک کسب و کار اینترنتی از قبیل سئو، دیجیتال مارکتینگ، UI/UX و دیگر موضوعات کاربرد دارد.

شروع استفاده از گوگل آنالیتیکس

تا اینجای کار فهمیدید گوگل آنالیتیکس چیست و ابزاری بسیار مفید و حرفه است، قدم بعدی شروع به اقدام است.

برای نصب گوگل آنالیتیکس  دو پیش نیاز دارید.

  • حساب کاربری گوگل یا جیمل (Gmail)

همه سرویس های گوگل با جیمیل کار می کنند. اگر اکانت جیمیل دارید پس به اقدام دیگری نیست و اگر اکانت جیمیل ندارید می توانید به راحتی یک حساب بسازید.

  • داشتن دسترسی به مدیریت وبسایت

پس از ورود به آنالیتیکس و ثبت سایت در آن یک کد شناسایی به شما داده می شود که باید آن کد را در کد های سایت جاگذاری کنید. بنابراین نیاز دارید که به کد های سایت دسترسی داشته باشید.

نکته آخر در مورد گوگل آنالیتیکس

شاید کار با گوگل آنالیتیکس رو ظرف مدت چند هفته یاد بگیرید ولی تقریبا میشه گفت غیر ممکنه کسی بتونه ادعا کنه 100 درصد توش حرفه ای هست. به بیان بهتر یادگیریش آسونه ولی مسلط شدن به تمام قسمت هاش مشکل!

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *